2013. december 4., szerda

Barcsik László interjú


Barcsik László 2013 december elsején az Angliában megrendezésre került téli pentathlon kupán vett részt. 1547 pontot szerzett amivel az előkelő harmadik helyet szerezte meg. Ezzel kapcsolatban készítettem vele egy kis interjút.

László! Először is hagy gratuláljak az eredményedhez!
Kezdjük azonban onnét, honnét jött a kettlebell iránti vonzalom?

Köszönöm. 
Volt egy motoros balesetem 3éve, ahol letört a bal medencecsontom. Mikor felépültem javasolták, hogy próbáljam ki ezt az eszközt, mert nagyon jól megerősíti majd a csípőm.
Tényleg nagyon jó volt.  Megszerettem. 
Később találkoztam interneten a RKC szervezettel és még nyáron meg is csináltam a vizsgát.


Hogy került a képbe a kettlebellpentathlon verseny?

Versenyszerűen sportoltam ( judo) egész fiatal korom óta, így a versenyszellem meg maradt bennem és mindig próbáltam jobb és jobb lenni. Eleinte az RKC mércéin belül feszegettem a határokat, 5perc, 10 perc szakítás, törökfelállás, nyomások.. Nem voltak rossz eredményeim szerintem, de megmondom őszintén, hogy egy idő után ez nem adott elég motivációt.Mikor jók a technikáid és elérsz egy bizonyos szintet, nem akarsz megszakadni, hogy még jobb legyél… Legalábbis velem ez történt….
Idén ráakadtam interneten a WKC szervezet honlapjára és úgy éreztem, megtaláltam a helyem. A kettlebell sport, ami nekem való. 
Megnéztem a versenyszámokat, és a pentathlon rögtön megfogott. Gondoltam ez brutális lehet, 5*6perc, ki kell próbálnom. Tényleg az volt… J
3 hónapja egy tanítványom felhívta a figyelmem, hogy lesz egy ilyen verseny angliában. Nem is gondolkodtam rajta sokat, már azon a héten leadtam a nevezésemet.


Kérlek írj pár sort a készülésedről. 

Mivel kimondottan erre a versenyre készültem, rá kellett állítanom a szervezetem a 6 perces gyakorlatokra.
-Az első nehézség az volt, hogy a golyót nem lehet letenni. Nem tűnik nagy dolognak, de aki ahhoz van szokva, hogy leteheti pihenni, krétázhat stb.. annak azért ez furcsa tud lenni. Egész más a tempó így.
- A következő amit meg kellett szoknom, hogy ritkítani kell a kézcseréket. Itt ügye adottak a maximum ismétlésszámok ( a golyó méretével lehet variálni), és a technikai követelmények.. Ezeket betartva nem fér bele, hogy nagyon sűrűn cserélj kezet, illetve, hogy túl sokat pihenj.
- Ha már a technikánál tartunk, az SFG technikái itt felejtősek, nem nagyon alkalmasak ilyen nagy ismétlésszámokra. Egyébként itt nem volt nagy gond, a jerk volt az, amire nehezen álltam rá. Azt mondom, ez a legnehezebb gyakorlat technikailag.
- Az utolsó furcsaság az volt, mikor megláttam, hogy fixométerrel nézik az ismétléseidet. Erről később J

Heti 5 szőr edzettem.. 3 edzés típust variáltam. Teljesen részletesen nem írnám le, hosszú lenne. Nagy vonalakban:
1. gyakorlás. Ez abból állt, hogy egész edzésen keresztül, csak gyakoroltam a technikákat.. Kisebb-nagyobb golyókkal, változó ismétlésszámokkal…
2. erő, erőállóképesség fejlesztése. A pushpress és a longcyclepress volt a gyengém, úgy hogy ezeken kellett javítani.
3. A 6 percek gyakorlása.. Ahogy haladtak a hetek, ezekből úgy emeltem az adagokat, majd az utolsó héten visszavettem, hogy jöjjön az energia..
Szerintem jól sikerült a felkészülés, sokat fejlődtem. 
Érdekes, hogy ez pontszámban nem látszott, viszont minőségileg annál inkább. A szabályos ismétlések már egyáltalán nem okoznak gondot, max terhelésnél sem. Ez nagyon fontos, és szintén nehéz dolog a fixometer és a szigorú bírók miatt J



A verseny előtt váltottunk pár üzenetet és már akkor jelezted, hogy tartasz a fixométertől. Kérlek írj pár sort a fixométerről. Hogy képzeljék el?

Először is, aki nem ismerné, ez egy szerkentyű, amit a golyó fülére erősítenek. Arra való, hogy jelezzen, mikor az teljesen mozdulatlan. Csak ekkor fogadnak el egy ismétlést.
Ettől tartottam, mert még sosem próbáltam. Nem tudtam mit fogad el, meddig kell tartani stb.
Mikor kipróbáltam szerencsére rögtön ráéreztem, elfogadta a technikákat. Meg is dicsértek mikor gyakoroltam, hogy szépen csinálom.
Egyébként brutális dolog. Nem sok ismétlésem vette el, talán 5- öt összesen. Viszont teljesen kikészültem. Viszonylag sok idő, mire mozdulatlan a kettlebell, és ettől teljesen megváltozik a gyakorlatok dinamikája.
Ráadásul mikor már hulla fáradt vagy, annyira nem könnyű fixálni a kettlebellt és még haladni is mellette.
Mindent összevetve, szerintem ez nagyon jó eszköz. Egyrészt igazságos, másrészt pedig, nagyon szépek így a gyakorlatok. Nincs kapkodás, rossz ismétlések stb.. Szerintem ez előrébb viszi a sportot.


1547 pontot szereztél. Mennyire vagy elégedett az eredménnyel, mennyire tudtad a tervezett stratégiát végigvinni?

Egyrészt elégett vagyok magammal, mert nem tudtam volna többet csinálni. Amit tudtam, azt kiadtam magamból.
Másrészt picit csalódtam is, mert jóval több pontra számítottam. Egy biztos, fixométerrel ennyire voltam képes.
Szinte semennyire. Az volt a stratégia, hogy az első 4 gyakorlatot magabiztosan megcsinálom, majd az utolsóban, kiadom magamból a maxot a 28kg- al.
Ehhez képest, már a jerk végén alig éltem. A szakításnál megtartottam még a 28-ast, mert ez a kedvenc gyakorlatom. Nem volt túl jó ötlet, hisz az utolsó gyakorlatot már csak 20kg- al tudtam csinálni. Ez elég frusztráló volt egyébként, mert éreztem, hogy nagyon könnyű, de szerintem üres kézzel sem tudtam volna többet csinálni J
Összegezve, a pontszámom kevesebb lett, mint mikor életemben először kipróbáltam ezt a számot. Nem hangzik túl jól, de ha meg lenne videón ahogy akkor csináltam, biztosan jót mosolyognék.J
A fixométert pedig ajánlom mindenkinek! Annak is, aki nem akar versenyezni. Nagyon okos dolog.


Mik a további céljaid?


Jövőre a fő célom, hogy ki menjek a WKC szervezet világbajnokságára év végén. 
Jó lenne ezen kívül még 1-2versenyen elindulni tapasztalatot gyűjteni.
Ha jól sikerül a jövő évem, utána mindenképp szeretném kipróbálni magam biathlonban, az oroszoknál (IUKL ).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kettlebell hírek, május első hete

Artem 32 kg-os bellel helyből gömbbel felfelé szakítás egy lábon állva.  Valamint feltöltött egy videót amelyen 70 kg-os rúddal egykezes sza...