"A tatár törzsfők olyan jól lőnek, hogy a madarak nem mernek repülni." Kínai költő
„Az angyalok nem látogatnak emberi játékot, kivéve az íjászatot.”
Murun fb oldalról szereztem a képet
Bóka László a Magyar Történelmi Íjász Társaság tagja lefordította J. D. Latham és W. F. Paterson "Szaracén Íjászat" könyvét. Anno olvastam arab íjász könyveket viszont ebben a könyvben több összehasonlítása megjegyzésekkel kerül közzétételre. Nagyon nagy mértékben elmélyítette a tudásomat a korabeli harci íjászatról. Rendkívül hálás vagyok, hogy egy példányt számomra is elküldtek.
Pár részletet szeretnék megosztani.
Ádám, miután leküldték a paradicsomból, azt a parancsot kapta, hogy növényeket termesszen. Két madár megette, amit elvetett, így aztán elpanaszolta Istennek, aki elküldte Gábrielt egy íjjal, egy ideggel, és két nyíllal. Amikor kérdezte, mik ezek a dolgok, Gabriel elmagyarázta, ahogy átadta őket, hogy az íj Isten ereje (quwwah), az ideg Isten hatalma (shiddah), és a nyilak az Isten által kirótt ártalmak (nikāyah). Ő azután megtanította Ádámot lőni, mire ő megölte a madarakat. Az íjászat ismereteit azután átadta Ábrahámnak, Ishmaelnek és Izsáknak, és az íjászat valóban ilyen híres ősök hagyatéka. (Pdf 44.o.)
A sikeres lövés függ a pontosságtól, a sérülés okozásától, a távolról támadás képességétől, a gyorsan támadás képességétől, és a képességtől, hogy megóvjuk önmagunk testi épségét.˺
Ez az öt pont1 az öt pillér (arkān), amelyen az íjászat nyugszik, és az igazi íjász az, akinek az alapos ismerete ezekről teljes. Egymástól kölcsönösen függenek, ugyanúgy, mint ahogy az öt létfontosságú eleme az íjászatnak kölcsönösen függ egymástól, azaz az íj, az ideg, a nyíl, a hüvelykujj-védő, és az íjász. ˹Hogy az efféle eset világos, kiderül az indokolásból, amely következik.˺ Ha egy férfi nyila pontos lenne a célra, de ártalmatlan, eredménytelen lenne. Fordítva is igaz: ha nyila képes lenne sérülést okozni, de nem pontos a célra, eredménytelen volna. Ha a nyíl mindkettő lenne, pontos a célra, és sérülést is képes lenne okozni, hanem az íjász elmulasztja kellőképpen védeni magát ellenfelétől, az utóbbi megölheti. És aztán, ha pontos lenne, képes lenne a sérülés okozására, és lenne készsége önmagának megfelelő védelmet nyújtani, mind bemutatja egyszerre egy időben, de a gyorsaság hiányzik, az íjász ellenfelei nagy valószínűséggel megfutamodnak, és az áldozata kitér előle, mert a lövése lassú. Végezetül, ha mind a négy feltétellel, amit már említettünk, meg lenne elégedve az íjász anélkül, hogy jól tartaná távol magát az ellenségtől, ellenfele esetleg váratlanul le fogja győzni és megöli őt. (Pdf. 46.o.)
egy ember korlátozott vállalkozó szellemmel nem lehet egyenlő egy rendkívüli vállalkozó kedvű és értelmes személlyel. Éppen ellenkezőleg, a közelébe sem fog érni semmiben sehol, annak ellenére, hogy tagjai talán olyanok, mint amilyennek lenniük kellene.
A háború fegyvereinek pontosan kell illeszkedniük az őket használó emberek testrészeihez....Mivel egy férfi nem képes megváltoztatni a módját, ahogyan az ember végtagjai teremtődnek, arra kellene fordítania a figyelmét, hogy a fegyvereit igazítsa a végtagjai által támasztott követelményekhez, mert minden, amit az ember készített, általa könnyen megváltoztatható. (Pdf 193.o.)
Érdekesek a nyílvesszőkkel kapcsolatos részek is. Pl az ajak belső részére vékony pengét tenni. Így ha hirtelen, meggondolatlanul használná a nyílvesszőt az ellenség elvágja az idegét. Kis gömb stb. alkalmazása az idegen így bevágás -ajak nélküli- nyílvesszőket tudnak kilőni amit az ellenség nem tud visszalőni. A harmadik módszer egy vezető alkalmazása aminek köszönhetően rövid nyílvesszőket lőnek ki "rendes" húzáshosszon. A rövidsége miatt többet tudnak magukkal vinni.
A mester legyen szűkszavú, és méltóságteljes viselkedésű, és tiszteletet parancsoló megjelenésű, de azért nem fennhéjázó. Szilárdnak kellene lennie és türelmesnek, és a válaszai ne legyenek túl elhamarkodottak...Kívánatos, hogy a mester bírja egy elefánt erejét, az oroszlán ruganyosságát, egy leopárd vakmerőségét, és egy róka ravaszságát; ragaszkodnia kellene társaihoz, mint a kutya a gazdájához,4 gyakorolnia kellene egy macska türelmét. A kardot a társává, a lándzsát barátjává, a pajzsát az erődjévé, a tőrt a titkos fegyverévé kellene tennie. Nagy türelmességet kellene mutatnia, és kíméletesnek lennie. (Pdf. 233.o.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése