2010. március 5., péntek

Végvári katonák ellátása

A végvári katonák élelmiszer ellátásáról fogok leírni pár adatot.

Szigetvár:
Dersffy prefektus (1553-tól 154 júliusáig volt hivatalban) többek között 50 lovast tarthatott akikre lovasonként 3 Ft -os havi zsold mellett 100 köböl búzát, 200 köböl bort és 10 szalonnát (10 sertésből származó szalonna) kapott.
Tokaj:
1577. augusztus 3. a Szepesi Kamara által kiadott instrukciója Dobrin János tokaji udvarbírónak. (Részlet) Feladatai ellátásához kap 8 lovast és 6 gyalogost. A lovasok évi fizetsége fejenként 12 Ft, 1 hordó bor, 16 köböl búza, 20 köböl árpa, 8 egész szalonna, 80 bárány ( ezen nem csak az én szemem akadt meg :)).
Eger:
1575-ben a nyargaláson lévő huszár fizetsége. Nyargaló pénz 20 magyar forint, 1 hordó bor, 20 köböl gabona, 20 köböl árpa vagy zab.

Felhasznált irodalom: Kenyeres István: Uradalmak és végvárak (Ú-M-K,Budapest 2008)
1 köböl általában 64 liter volt.(Tudom magas számok jönnek ki de a családjukat is úgy néz ki ebből tartották el.)

6 megjegyzés:

  1. hűha. ekkora mennyiségből akár 5-6 poronty is jól tudott lakni- kevesebbet ettek akkoriban, meg ritkábban. volt eszük. :-)

    VálaszTörlés
  2. Nem feltétlenül. Például van adat ugor harcosokról -tudom ez nem a XVI. század.- akikről leírják nagy étkezésben vettek részt ez utáni héten pedig pár marék piritott árpán éltek.
    Szerintem nem ettek keveset és nem is ritkán ettek a XVI. században...

    VálaszTörlés
  3. hm.
    mi lehetett a "nagy étkezés"?
    persze gondolom az Uraknál husi...de az átlag vajon?

    ja-és a pirított árpa az milyen?

    VálaszTörlés
  4. László Gyula a honfoglaló magyarok élete könyvében olvastam-első kiadás.
    A pirított árpa isteni, olyan, mint a napraforgómag. Nekem nagyon bejött, azóta eszek olyat.Volt már lovaglásra is azt vittem.

    VálaszTörlés
  5. akkor már csak el kell árulnod:
    -öntöttvasban? (lábadra ejtetted-e már?)
    - milyen zsiradékban?
    - ha malacka, helyette kóser-e a libazsír?

    VálaszTörlés
  6. Zsír nélkül szoktam pirítani. Nagyon hamar megvan. Öntöttvas edényem még nincs...

    VálaszTörlés

Kettlebell hírek, május első hete

Artem 32 kg-os bellel helyből gömbbel felfelé szakítás egy lábon állva.  Valamint feltöltött egy videót amelyen 70 kg-os rúddal egykezes sza...